tirsdag 2. november 2010

Sosiale Bokmerker

Over til sosiale bokmerker, en tjeneste jeg personlig aldri har hatt så stor nytte av da jeg ikke helt har sett det store behovet. Men det var enkelt å starte opp da, jeg hadde en ganske stor bokmerkesamling i nettleseren min som lot seg enkelt og greit importere til delicious.com. Så da hadde jeg plutselig ca 200 bokmerker som automatisk var tagget og katalogisert, et greit utgangspunkt. Jeg ser jo at dette verktøyet kan være nyttig i jobbsammenheng, at man kan ha den siden oppe i skranken med forskjellige mner som er mye ettespurt, man kan også fremme biblioteket sin egen nettside her slik at den blir mer kjent.  Jeg synes Stumbleupon er mye mer gøy og interessant. Her velger man emner, man er interessert i, fra en lang liste. Deretter trykker man en knapp som heter stumble og da kommer man til en tilfeldig side innenfor de emnene man har valgt, hvis man liker akkurat den siden eller emnet veldig godt, kan trykke på en liker knapp så da får man mere fra det emnet i fremtiden. Man kan også gi tommel ned og da får man mindre fra det i senere søk. Det er også veldig enkelt å dele funnene dine på facebook eller andre steder. Et veldig nyttig verktøy for å oppdage sider eller tjenester som man ikke viste at var på intenett, også veldig greit å oppdage nye sider som ikke har dukket på radaren ennå. Dette er også en måte å promotere hjemmesiden til biblioteket ved å legge den i stumbleupon-nettverket, da blir det nesten garantert mer trafikk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar