tirsdag 5. oktober 2010

Rss-lesere

Etter å ha lest litt om rss på wikipedia så har jeg skjønt at det er en jungel av forskjellige versjoner og standarder som har pågått siden midten av 90-tallet, men at det er nå er hovedsaklig to standarder som brukes rss 2.0 og atom, det er derfor man ofte får opp flere valg når man trykker på det gule rss ikonet i adresselinjen. Rss fikk vel ikke det store gjennombruddet før i  begynnelsen av 2006, det var da man begynte å bruke det det velkjente gule ikonet som brukes nå idag. Det er ikke alle hjemmesider som har lagt inn rss, men de har som har gjort det skal ha et lysende gult ikon i adreeselinjen, ihvertfall i nettleseren opera. Nå jeg bruker rss så bruker jeg helst rss-leseren til til nettleseren opera, fordi jeg synes den fungerer best. Hvis man reiser mye så passer det vel bedre å bruke å bruke webbasert nettleser ala google reader siden den kan brukes overalt. En annen fordel med nettleseren til opera at man velge hvilken rss-leser man vil bruke når du trykker på rss-feed i adresselinjen, slik du ser i bildet over. Jeg har også lagt ved et bilde på hvordan en rss-feed i opera ser ut i forhold til google reader. I google reader får du også liste over alle oppdatere blogger du følger, så et alternativ til å bruke rss på bloggene kan jo være å følge dem ved å trykke på følg knappen. Jeg synes absolutt at rss kan være tidsbesparende og ikke en tidstyv slik som mange andre sosiale medier, for du slipper å surfe rundt på alle de forskjellige sidene men får alt på en plass og kan velge hvilke artikler du vil lese, dessuten går du ikke glipp av artikler siden dem ligger i lista di og lettere å finne gamle artikler nå dem har forsvunnet fra forsiden. For bibliotek, som har en aktiv hjemmeside vel å merke, så kan rss være bra ting for da popper det opp hos brukeren når man legger inn nyheter osv. Rss er en bra måte å holde seg oppdatert på sammen med twitter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar