søndag 17. oktober 2010

Sosiale Vennesteder

Selve hjertet i sosiale medier er vel facebook blitt etterhvert. Det er noe "alle" bruker ihvertfall i den vestlige del av verden. Jeg har vel vært medlem av facebook i snart fire nå og sett hvordan det har forandret seg etterhvert. Det har først og fremst blitt mer kommersielt, siden alle bedrifter, produkter, tv-programmer nå skal ha sin egen facebook-side som du skal "like". Det har til og med kommet egne facebook-virus som sier at hvis du trykker liker knappen så skal du få se et spesielt bilde, men isteden sender den samme melding til alle vennene dine og lettlurte brukere går på limpinnen. Interessen for å bruke facebook har gått litt i bølgedaler, ihvertfall for min del. I begynnelsen var det et ganske enkelt nettsted hvor man delte bilder, video osv. Det fantes ikke programmer eller spill eller noenting. Etterhvert har spill og andre mer eller mindre nyttige programmer rullet over facebook som en flodbølge, hvem har ikke fått en invitasjon til spillet farmville eller mafiawars. Det mest populære programmene er blitt mer og mer kommersielle og du må kjøpe egne facebook kredits for å bruke dem. Facebook er blitt kritisert for sin slappe holdning til personvern, men det har faktisk blitt bedre etterhvert, hvis man bruker en stund for å justere personverninnstillingene så blir det ganske sikkert. Man må også huske på  å bruke et sikkert passord, for eller kan man risikere at noen sender ut spam til alle vennene på lista, noe jeg har blitt utsatt for. Jeg har alltid vært kritisk til å laste opp bilder til facebook, da de lagrer kopi av alle bilder der, og at facebook sier at de kan bruke bilder som er lastet opp i reklamer og slikt, du har ingen copyright på bildene du laster opp på facebook som du har på flickr og lignende. Grupper var veldig viktige i den første tiden av facebook, men har nå kommet litt i bakgrunnen av de nye liker-sidene til alt fra kjendiser til kattemat, og kommer bare fram i  lyset hvis det er kjempemange som har meldt seg inn på kort tid på en sak som har vært media eller få fram et produkt en bedrift har sluttet å produsere.  Etter at de nye bedrift-sidene på facebook kom opp så har det vært lettere for norske bibliotek å profilere seg på facebook. Nå er vel +/- 150 norske bibliotek på facebook. Noen sider er mer elller mindre døde mens andre brukes aktivt, det kommer vel an litt på størrelsen på biblioteket og aktivtetsnivået der. For min egen del så har jeg nettopp laget en egen side for Enebakk Bibliotek som dere alle må bli tilhengere av. Lett å redigere siden, å sette den opp slik at den passer for sitt bibliotek, man kan angi tilgang til hvem som skal redigere siden slik at flere kan legge inn stoff slik at man ikke er avhenging av en person. Den poster samtidig den samme meldingen på twitter slik at nyheter kommer ut i flere kanaler. Enkel og grei markedsføring, men det betinger at folk vet om disse kanalene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar